ימים א' - ו': 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

חדלות פירעון או פשיטת רגל

כל המידע אודות חדלות פירעון פשיטת רגל

פעמים רבות צוות משרדנו נתקל בשאלה מהו ההליך הרלוונטי לצורך מחיקת חובות. האם מדובר בהליך חדלות פירעון או פשיטת רגל, האם מדובר באותו הליך משפטי או בהליכים שונים המקבילים לאותה תוצאה. ובכן, במאמר זה נסקור ונראה מה ההבדל בין הליך חדלות פירעון לבין הליך פשיטת רגל ומדוע מצא לנכון המחוקק לעשות הבחנה בין ההליכים.

חדלות פירעון או פשיטת רגל - עו"ד עדי עקראוי ושות'

כידוע, חדלות פירעון זהו מצב בו אדם או חברה בע”מ נקלעים למצב כלכלי קשה אשר אין ידם משגת לפרוע את החובות שצברו. היקלעות להליכי חדלות פירעון פשיטת רגל יכולה להיות אף במצב בו חייב מבחין כי בקרוב מאוד לא יוכל לפרוע את החובות שצבר ומשכך פותח הוא בבקשה למחיקת חובות בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע”ח – 2018. מוזמנים לקרוא מאמר – מטרת חוק חדלות פירעון.

חשוב לזכור כי כאשר נקלעים למצב של חדלות פירעון יש לפנות אל עורך דין חדלות פירעון אשר מתמחה בהליכי הוצאה לפועל ופשיטת רגל. לניהול נכון של הליכי פשיטת רגל משמעות רבה לחייב אשר מעוניין בסופו של יום למחוק את חובותיו ולפתוח דף חדש בחייו הכלכליים.

 

המצב המשפט החדש בנוגע להליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

במשך שנים ארוכות פקודת פשיטת הרגל הייתה המקור המשפטי ממנו שאבו בתי המשפט את סמכותו לדון בבקשות למחיקת חובות וקבלת צו הפטר. עם חקיקת החוק החדש, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע, הוסדרו הליכי פשיטת הרגל במסגרת החוק החדש והחל מחודש ספטמבר 2019 כל חייב פרטי או חברה המעוניינים לפתוח בהליכי חדלות פירעון יעשו זאת באמצעות חוק חדלות פירעון.

הליכי חדלות פירעון שונים אמנם,  אך מכוונים לאותה תוצאה אשר פקודת הרגל הישנה והמוכרת סיפקה. יחד עם זאת הדרך לתוצאה הסופית דהיינו קבלת צו הפטר שונה ומגוונת. אם כן, לשאלה חדלות פירעון או פשיטת רגל תשובה אחת ברורה ומדויקת. בהתאם לחוק החדש כיום, הליכי פשיטת רגל יקראו הליכי חדלות פירעון אשר במסגרת ירכז החייב או החברה את כל החובות הקיימם להם ויפתחו בהליך מחיקת החובות עד קבלת צו הפטר. מוזמנים לקרוא גם על – חדלות פירעון תזרימית.

 

ההבדלים המרכזיים בין הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי לפשיטת רגל

כאשר אנו בוחנים את הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בהשוואה להליכי פשיטת רגל קשה שלא לשים לב להבדלים הקיימים בניהם. כפי שנראה מיד, בין הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי קיימים מספר הבדלים בולטים אשר מעניקים יתרון בולט להליכי חדלות פירעון. בין ההבדלים העיקריים ניתן למצוא את הדברים הבאים:

הגדרת ההליך המשפטי –

לא ניתן לפספס את כוונת המחוקק כאשר ערך וניסח את חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. כפי שניתן לראות מסעיף 1 לחוק החדש, מטרת ההליך המשפטי היא לשקם את החייב כלל שניתן. בהתאם למטרה זו, שיקום החייב הפך להיות ערך עליון בהליך כולו ואף גובר על אינטרסים שונים המתקיימים בהליך כגון אינטרסים של הנושים. כמובן שעל החייב לנהוג בתום לב בהליך חדלות פירעון (ההליך המשפטי) שאם לא כן רשאי בית המשפט להורות על ביטול ההליך והחזרת ההגבלות והסנקציות שהוטלו עליו במסגרת הליכי הוצאה לפועל.

זמני הטיפול בבקשה –

בעקבות החוק החדש, זמני הטיפול בבקשה למחיקת חובות הלכו והתקצרו כך שכיום זמן ממוצע של טיפול בבקשה לחדלות פירעון עד ההכרזה על פשיטת רגל עומד על שנתיים ימים בעוד בעבר יכול היה להמתין החייב שנים ארוכות ומייגעות. בהתאם לרפורמה החדשה שנערכה, נעשתה חלוקה בין הערכאות המשפטיות המטפלות בתיקים השונים כך שפיזור הסמכות והתיקים הפחית מהלחץ אשר היה קיים על בתי המשפט המחוזיים אשר דנו בבקשות לפשיטת הרגל השונות אשר הוגשו אליהם.

פיזור הסמכויות בין הערכאות המשפטיות השונות –

אם בעבר, הגשת בקשה לפשיטת רגל הייתה מוגשת באופן אוטומטי לבית המשפט המחוזי הרי שכיום בחובות נמוכים סמכות הערכאה המשפטית לדון בבקשה נתונה ללשכת הוצאה לפועל, רשם הוצאה לפועל, עוד בסכומים גבוהים יותר ידון בית המשפט השלום. כאשר מדובר בחברה בע”מ, הערכאה המשפטית אשר תדון בבקשה היא בית המשפט המחוזי. פיזור הסמכויות לערכאות המשפטיות השונות לדון בבקשות הפחית מהעומסים הקיימים בבתי המשפט והביא לייעול ההליכים.

בשורה התחתונה, ההבדל המרכזי בין חדלות פירעון או פשיטת רגל הוא מטרת ההליך עצמו אשר שם דגש עיקרי על שיקום החייב ככל שניתן לצד סילוק ופירעון החובות הקיימים לו.

 

הדגש על המהות ופחות על דברים אחרים

תקראו לזה חדלות פירעון או פשיטת רגל, בסופו של דבר מטרת ההליך המשפטי היא להביא את החייב למצב בו הוא פותח דף חדש בחייו וחוזר לתלם. עם חקיקת החוק החדש הובן כי פעמים רבות חייבים נקלעים להליכי חדלות פירעון בשל ניהול כלכלי כושל ולא מוצלח אשר מביא אותם בסופו של דבר לצבירת חובות ונושים.

מטרת ההליך המשפטי בראש ובראשונה להביא לשיקום החייב וללמדו כיצד יש להתנהג כלכלית נכון ומדויק על מנת שמצב כזה לא ישנה ויחזור על עצמו. במסגרת ההליך המשפטי על החייב לשתף פעולה עם הממונה על הליכי חדלות פירעון וכן עם עורכי דין המטפלים לו בבקשה. שיתוף פעולה לרבות עמידה בכל התוכניות שנקבעו בעניינו הם בגדר חובה שכן חלק נכבד מהתהליך הוא לבדוק האם החייב הבין את חומרת מעשיו ומדוע להם. חייב אשר לא ישתף פעולה עלול למצוא עצמו תחת הגבלות וסנקציות שונות כפי שהוטלו עליו בהוצאה לפועל על ידי הנושים.

 

פניה לעורך דין המתמחה בהליכי חדלות פירעון יכולה לספק גלגל הצלה

פתיחה בהליכי חדלות פירעון היא דבר אשר יש להיות ערוכים לו וכן להיות מודעים לכל שלבי ההליך המשפטי אשר לעיתים דורשים הקרבה עצומה מהחייב ובני משפחתו. כאשר נקלעים לחובות כספיים ומבינים כי בקרוב מאוד לא נוכל לפרוע את החובות שצברנו, בהחלט יש מקום לשקול פתיחה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

לאלה אשר טרם התרגלו לקרוא להליכים החדשים הליכי חדלות פירעון הרי שבמקרה זה הליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל הם למעשה או אותו הדבר ומספקים שורה תחתנה הלכה למעשה את אותה תוצאה אליה נשאף. עורך דין המתמחה בדיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי יוכל לסייע לחייב להבין את מהות ההליך, את השלבים אשר עליו יהיה לפעול לפיהם וכן למה יידרש במסגרתו עד השלב הסופי וקבלת צו הפטר. מוזמנים לקרוא גם על – חדלות פירעון ערעור.

יש לזכור כי מדובר בהליך משפטי ארוך וממושך אשר דורש הקרבה עצומה מהחייב ובני משפחתו בפרט בכל הקשור לכינוס נכסים ועמידה בצו תשלומים חדלות פירעון ארוך וממושך. כאשר נכנסים להליך זה יש לקחת נשימה עמוקה ולהיות ערוכים לתקופה אשר בה תדרשו לעמוד בהתחייבויות שונות וכן להציג לממונה דוחות שונים. אין ספק כי לסייעו של עורך דין המתמחה בדיני הוצאה לפועל לרבות פשיטת רגל ייתרון עצום בהצלחת ההליך.

עורך הדין יוכל ללוות את החייב עד לתחנה האחרונה בהליך כולו וקבלת צו הפטר בסיומו. עורך דין יוכל לייצג את החייב במסגרת הדיון המשפטי שיערך בעניינו וכן להגיש בקשות מתאימות לבית המשפט ככל ויש צורך לכך. זכרו, אמנם הליך חדלות פירעון מטרתו לשקם את החייב אך יחד עם זאת, כאשר ההליך מתבצע שלא באופן הנדרש הוא עלול לפעול בכיוון ההפוך למטרתו ולהסב נזק לחייב. פנו לעורך דין ותנו לו לעזור לכם. ניתן גם לקרוא מאמר – ניהול עוסק מורשה בהליך חדלות פירעון וכן – קופות גמל בהליך חדלות פירעון. וכן מאמר חדש בנושא – החלפת עורך דין באמצע הליך חדלות פירעון.

במאמר זה דיברנו על:

מייל אישי: adiakrewi@gmail.com | אודותינו | עו”ד עדי עקראוי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים ארוכות בפשיטת רגל תוך השמת דגש על שיקום החייב הפרטי / חברה ומחיקת החובות הקיימים להם בהתאם להוראות החוק והפסיקה.

קו המנחה לפיו צועד משרדנו בטיפול בתיקי חדלות פירעון הוא, חתירה למציאת פתרון משפטי לכל חייב וחייב בהתאם ליכולתו הכלכלית והמנטלית. משרדנו בעל ניסיון רב במחיקת חובות כאשר מקצועיות והתאמת הטיפול המשפטי ללקוח עומדים בראש סדר העדיפות שלנו.

עורך דין פשיטת רגל עדי עקראוי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עדי עקראוי ושות'

חדלות פירעון | הוצאה לפועל

הסדרי חובות | מחיקת חובות

עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין לפשיטת רגל
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן