ימים א' - ו': 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00

תום לב בהליך חדלות פירעון

הליכי פשיטת רגל מאפשרים לחייב אשר צבר חובות לפתוח בהליך מחיקת חובות ולצאת לדרך חדשה. במסגרת הליכי חדלות פירעון פשיטת רגל, יעבור החייב תוכנית שיקום כאשר בסיומה יוכרז כפושט רגל ויינתן לו צו הפטר. צו ההפטר למעשה יביא למחיקת החובות שעמדו לחייב ערב הגשת הבקשה ויעניק לו הגנה מפניהם.

תום לב בהליך חדלות פירעון - עו"ד עדי עקראוי ושות'

כפי שנראה מיד, בהליכי חדלות פירעון על החייב לשתף פעולה באופן מרבי עם הגורמים המעורבים בבקשה לרבות הנאמן ועורכי הדין המטפלים בו. חובה מרכזית המוטלת על חייב במסגרת הליכים אלו היא חובת תום הלב. תום לב בהליך חדלות פירעון מהווה בסיס להליך כולו ומשמש ככרטיס כניסה עבור החייב להליך.

חייב אשר ינהג בחוסר תום לב עלול להביא לדחיית הבקשה או להפסקתה באופן מידי. מסיבה זו, רצוי ומומלץ לפנות לעורכי דין המתמחים בדיני חדלות פירעון על מנת שניתן יהיה לצלוח את ההליך בצורה הטובה ביותר ללא סיכונים מיותרים

 

תום הלב בהליך חדלות פירעון

כפי שצוין קודם לכן, אחת מהחובות המרכזים במסגרת הליכי חדלות פירעון מצד החייב היא לנהוג בתום לב. פעולה שתעשה על ידי החייב או חוב אשר יצבור בשל חוסר תום לב עלול לשים קץ לבקשה כולה ולהביא לדחייתה.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע”ח – 2018 (להלן: “החוק”) מפרט את המקרים בהם יהיה רשאי בית המשפט להטיל סנקציות על חייב אשר פעל בדרך חסרת תום לב.

סעיף 114 לחוק קובע מהי סמכותו של בית המשפט כאשר התברר כי בקשה לחדלות פירעון הוגשה בחוסר תום לב. סעיף 114 אומר בזה הלשון:

“שוכנע בית המשפט כי בקשת הנושה הוגשה בחוסר תום לב, רשאי הוא לחייב את מגיש הבקשה במסגרת פסיקת ההוצאה, בהוצאות משפט או בכפל הוצאות משפט, בהוצאות לטובת אוצר המדינה, או בשתיהן”.

סעיף 163(ג) לחוק מפרט את המקרים בהם רשאי בית המשפט לקבוע צו תשלומים ארוך יותר מהתקופה הקבועה בחוק ומציין כך:

“על אף האמור בסעיף קטן (א), בית המשפט רשאי לקבוע, בצו לשיקום כלכלי, תקופת תשלומים ארוכה משלוש שנים אם מצא כי מתקיים אחד מאלה:

“(1)   בהליכי חדלות הפירעון, היחיד עשה אחד מאלה:

(א)   נהג בחוסר תום לב, במטרה לנצל לרעה את ההליכים;

(ב)   לא שיתף פעולה עם הנאמן או הממונה;

(ג)    הפר את ההגבלות שהוטלו עליו באופן שהיה עלול לפגוע בהליך חדלות הפירעון;

(2)   ליחיד חוב שמתקיים לגביו אחד מאלה:

(א)   הוא נוצר מהתחייבות או מהתקשרות בעסקה בהיקף משמעותי שביצע היחיד בעת שידע או שהיה עליו לדעת כי יש סיכוי גבוה שלא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו;

(ב)   הוא נוצר מהזנחה חמורה בניהול ענייניו הכלכליים של היחיד, שנעשתה בחוסר תום לב;

(ג)    מקורו בחובת תשלום פיצויים לפי סעיף 77 לחוק העונשין;

(3)   היחיד ביצע פעולה כאמור בסעיפים 219 עד 221 במטרה להעדיף נושה על פני נושים אחרים, לגרוע נכסים מקופת הנשייה או להבריח נכסים;

(4)   ניתן לגבי היחיד צו לפתיחת הליכים אחר בשבע השנים שקדמו לתחילת הליכי חדלות הפירעון”.

אם כן אנו רואים כי המחוקק אינו רואה בעין יפה חייב אשר אינו נוהג בחוסר תום לב במסגרת הליך חדלות הפירעון או כאשר מדובר על חוב שיצר מתוך ידיעה כי לא יוכל לפרוע אותו. רצוי לציין כי הוכחת חוסר תום לב מוטלת על הנושים והם אלו שיצטרכו להוכיח כי החייב עשה שימוש בהליך שלא בתום לב.

 

כיצד תיבחן חובת תום הלב בהליך חדלות פירעון

תום לב בהליך חדלות פירעון דורש שיתוף פעולה מלא של החייב עם הגורמים המשפטיים המטפלים בבקשתו. תום הלב כשמו כן הוא לנהוג ביושרה במהלך ההליך, לא להסתיר דברים וכן לא לפעול בניגוד למטרות ההליך. בהלכה שנקבעה על ידי בית המשפט העליון במסגרת פסק דין בלום נגד הכונס הנכסים הרשמי נקבע, כי בדיקת תום הלב של החייב תעשה בעיקר בשלב של מתן צו ההפטר ופחות בשלבים המקדימים של ההליך.

 

אין ספק כי גם פעולות של החייב קודם פשיטת הרגל תיבדקנה על ידי בית המשפט לאור הלכת תום הלב. חייב אשר יתברר כי אינו נהג בתום לב וצבר חובות בידיעה שאינו יכול לפרוע אותם עלול למצוא תחת סנקציות של בית המשפט. מסיבה זו מומלץ ורצוי להיזהר שבעתיים כאשר פותחים בהליכי חדלות פירעון.

 

מדוע מומלץ לפנות לעורך דין כאשר מעוניינים לפתוח בהליכי חדלות פירעון

במאמר זה בחנו בקצרה מהי חובת תום לב בהליך חדלות פירעון וראינו אילו סנקציות רשאי להטיל בית המשפט על חייב אשר יתברר כי פעל בחוסר תום לב הן במסגרת ההליך והן לפניו בעת יצירת החובות. חובת תום הלב של החייב היא כלל ברזל כאשר מעוניינים לפתוח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרת החוק כפי שבאה לידי ביטוי בהגדרה שלו, היא שיקום החייב והגנה על האינטרס שלו.

ברוח דברים אלו, חייב המעוניין לפתוח בהליכי חדלות פירעון צריך להבין כי שיקומו יתאפשר רק אם ישתף פעולה עם הגורמים המעורבים בטיפול בבקשה שלו וינהג בתום לב במסגרת כל ההליך. עורך דין חדלות פירעון והוצאה לפועל יוכל לכוון את החייב לדרך המלך בה ינהג על פי הנדרש ממנו ויוכיח את רצינותו.

רצינות ושיתוף פעולה הם המפתח להצלחת ההליך ומחיקת החובות. עורך דין המתמחה בתחום זה ילווה את החייב מתחילת ההליך ועד סופו באמצעות הכלים המשפטיים והניסיון שרכש. יש לזכור כי הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי דורשים יד מכוונת ובקיאות בחקיקה ובפסיקה.

משרד עורכי דין עדי עקראוי ושות’ מתמחה בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל. צוות משרדנו פועל ימים כלילות למחיקת החובות של לקוחותינו ומסייע להם לפתוח דף חדש בחייהם. השאר לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליך בהקדם. מוזמנים לקרוא גם על – קופות גמל בהליך חדלות פירעון.

במאמר זה דיברנו על:

מייל אישי: adiakrewi@gmail.com | אודותינו | עו”ד עדי עקראוי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים ארוכות בפשיטת רגל תוך השמת דגש על שיקום החייב הפרטי / חברה ומחיקת החובות הקיימים להם בהתאם להוראות החוק והפסיקה.

קו המנחה לפיו צועד משרדנו בטיפול בתיקי חדלות פירעון הוא, חתירה למציאת פתרון משפטי לכל חייב וחייב בהתאם ליכולתו הכלכלית והמנטלית. משרדנו בעל ניסיון רב במחיקת חובות כאשר מקצועיות והתאמת הטיפול המשפטי ללקוח עומדים בראש סדר העדיפות שלנו.

עורך דין פשיטת רגל עדי עקראוי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עדי עקראוי ושות'

חדלות פירעון | הוצאה לפועל

הסדרי חובות | מחיקת חובות

עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין לפשיטת רגל
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן